A dominó a Példabeszédek könyvének (Károli fordítás) 58 bölcs mondását segíti elsajátítani játékos formában.
Egy-egy bölcs mondás két fele két külön lapon található, és ezeket kell összepárosítani. Így akár egyedül is használhatjuk a Salamon dominót a sor kirakásával.
Több fő esetén a klasszikus dominójátékhoz hasonló játékmenetet javaslunk:
Játékszabály
A dominó játszható külön a könnyebb kék paklival (29 lap) és külön a kicsit nehezebb zöld paklival (29 lap). Játszható a két paklival együtt is, ha már kicsit ismerős a játék.
Minden játékosnak (2-6 fő) kiosztunk 5 dominót, amit szöveggel felfelé kell lehelyezni maguk elé. A megmaradt kártyákaz szöveggel lefelé helyezzük el az asztalon. Az első játékos a közös pakliból elveszi a felső dominót, és kiteszi középre, úgy hogy látszódjon a szöveg. Ha a saját lapjai között talál olyat, ami illeszthető ehhez a dominóhoz, akkor mellé helyezi. Ha befejezte, a többi játékos egymás után letehet a sor bármelyik végére annyi darabot, amennyi csak illeszkedik a letett dominók szövegéhez. (Tehát, ha a saját dominói között kettő már eleve összeillett, akkor azokat egyben leteheti.) Az a játékos nyer, aki először tudja letenni az összes dominóját.
Ha egy játékos nem tud egy dominót sem letenni, húznia kell a közös pakliból egy újabbat (de azt már csak a következő körben teheti le.)
Ha valaki rosszul helyez le egy dominót, a többiek szólnak neki, és akkor vissza kell vennie a rosszul lehelyezett lapot és még egyet húzni mellé a közös pakliból. (Megkérhetünk valakit, hogy ellenőrizze a megoldókulcsból a sorrendet, ha senki sem biztos benne.)
Ha egy játékos befejezte a körét vagy nem tud dominót letenni, továbbadja a lehetőséget a következő játékosnak. Ha ekkor egy másik játékos észreveszi, hogy az előző játékosnál van olyan dominó, amit le tudott volna tenni, de nem vette észre, akkor felkiált: „Harpadzo!”, majd elveszi a másik játékostól az adott dominót és elhelyezi a megfelelő helyre. Ezután két saját kártyát odaad az előző játékosnak, akitől elragadta a dominót.
Ha valaki tévesen "harpadzózott", akkor az ő dominóiba kerül vissza a rosszul lerakott lap.
Akkor van vége a játéknak, ha minden dominó a helyére került. Az nyer, aki először leteszi az összes dominóját, amit "Szela!" felkiáltással jelez.
A legjobb, ha a játékosok fel is olvassák az igéket, és a család beszélget a kirakott példabeszédekről.
MEGOLDÓKULCS
A megoldókulcs a kártyacsomag első lapján található. A dominók ellenőrzéséhez vízszintesen kell haladni balról jobbra. A számpárok a kártyák alján található kis számokhoz kapcsolódnak. Például, ha azt látjuk, hogy a 2 l 9 után a 10 l 8 áll, akkor a 2-es és 9-es számozású dominó a 10-es és 8-as számozású dominóhoz kapcsolódik. Az első kártya második felén található szöveg és a második kártya alső felén levő szöveg összetartozik (azaz a Példabeszédek könyvének 9. fejezetében a 10. versben található).
Kinyomtatható szöveges megoldókulcs itt. :)
VÁLTOZAT:
Minden játékosnak kiosztunk 5 dominót. Mindenki letesz tetszőlegesen egy kártyát szöveggel felfelé. Ezután egyszerre teszik le a lapokat a játékosok a megfelelő helyekre. Itt a gyorsaság számít. Az nyer, akinek először elfogynak a kártyái, és felkiált: "Szela!" Ha viszont valaki rosszul helyez le kártyát, és senki nem veszi ezt időközben észre, nincs nyertes, előről kell kezdeni a játékot.
Készült Károli Gáspár fordítása alapján a Szent Biblia Példabeszédek könyvének 1-15. részéből.
Szerkesztette: Kenessei Hajnalka, Kiadó: Prémium Partner Kft.
Tartalmaz: 29 kék és 29 zöld színű dominólapot, 1 címlapot a megoldással és egy hátsólapot a játékmenet bevezetésével és QR kóddal.
Kedves Játékosok! Ez a Salamon dominó első kiadása. Természetesen tesztelés után állítottuk össze a játékot és a játékleírást, de örömmel veszünk minden visszajelzést, javaslatot és további játékszabály ötlet. Várjuk észrevételeiket az angoltarsas@gmail.com címre, vagy a Salamon dominó Facebook oldalára.
Örömteli elmélyülést kívánunk a Szentírás bölcsességeiben!